|
Beställning Alla beställningar sker via internet på vår webbshop. Är beställaren under 18 år krävs målsmans tillstånd före beställningen. Beställning på varor som är markerade som beställningsvaror kan inte avbrytas efter att man lagt in och betalt för beställningen. Det är varor som skall användas inom en viss tid och tas hem speciellt för kundens räkning, många gånger från utlandet. Priser Samtliga våra priser är angivna inklusive moms. Avgifter för hantering av diverse kreditkortbetalningar visas i samband med att man har fyllt kundvagnen och valt betalningssätt. Vid beställning utanför Sverige tillkommer även postens avgifter för utlandspaket. Lager Vid varje produkt finns en förklarande text om lagerstatus. Vi markerar produkten att den finns i lager, i vissa fall även antalet samt är beställningsvara. Beställningsvaror tas hem först efter att kunden har beställt och betalt för varan. Beställningsvaror har i grunden ca 3 veckors leveranstid men i vissa fall kan det ta längre tid. Vid beställningar från utlandet kan leveransen bli försenad pga tullhanteringen, utländska transportstrejk som har förekommit och andra faktorer som ligger utanför Ambro Kvalitetsvaruhusets kontroll. Leveranser Alla leveranser från Ambro Kvalitetsvaruhus sker efter att betalning är erlagd på det utvalda sättet. Det är köparens ansvar att den leveransadress som angivits är korrekt och att leveranser hämtas på avhämtningsstället inom skälig tid från avsändandet dock senast 14 dagar efter ankommet datum. Leveranstid Varje produkt skall vara märkt med leveranstid. Vi strävar efter att leverera samma dag som betalningen har kommit till oss ifall det är på förmiddagen, annars levereras produkterna dagen därpå. Så fort leveransen har skett får du mail om status på din order. Leveranssätt och frakt De avgifterna som är förenade med leveranser framkommer alltid i kassan men är även utsatta på varje produkt när man klickar för mer information. Man kan även se vid varje produkt hur denna kommer att levereras. Du väljer själv vilket fraktsätt du vill ha för din order. Brev som inte är registrerade, dvs inte skickas som rekommenderat brev, kan inte spåras. Vi ansvarar inte ifall brevet försvinner eller om det blir transportskada på oförsäkrat brev. Vår erfarenhet är att 99,9999% försändelser som går från oss, kommer fram utan problem. Det är dock viktigt att du väljer rätt fraktsätt. Alla paket och rekommenderade brev är försäkrade. Dessa kan spåras och mail skickas till dig med kolli id som du använder för att hämta din försändelse. Posten tar numera en avgift för brevavisering och därför kräver vi att du lämnar ditt mobilnummer så att du kan få sms när paketet har kommit fram. Skada vid leverans Vi besiktigar varje försändelse innan den skickas till dig. Skada skall reklameras till transportören som ersätter kunden. Enbart skador på försändelser som innehåller kolli id kan reklameras på Posten som är vår transportör. Synlig skada. Undersök din vara direkt när du hämtar ut eller tar emot varan. Om du upptäcker skada på kartongen eller produkten kan du be Posten ta tillbaka varan direkt. Skador på emballage/yttre förpackning skall anmälas till Posten Sverige AB senast dagen efter mottagen leverans. Dolt fel. Vid ej synlig skada fraktskadat gods måste reklameras inom 3 dagar från mottagandet av varan. Reklamation och skadeanmälan kan göras hos ditt postombud, via www.posten.se eller i kontakt med Posten Sverige AB via 020-23 22 21. Allt emballage måste sparas för eventuell besiktning. Återkoppla alltid till vår kundtjänst med reklamationsnummer när du lagt en reklamation till Posten. Kvitto för köpta hos oss varor hämtar du i form av en pdf fil när du är inloggad och tittar på din orderhistorik. Spara kvittot på din dator och bifoga pdf-filen vid reklamationen via internet eller skriv ut det och bifoga din reklamation hos postombudet. Det är viktigt att du behåller allt emballage. Utan originalkartong och emballage förlorar du möjligheten att få ut ersättning för fraktskador från Posten. Fel vara. Om du fått en felexpedierad vara, vänligen kontakta oss omgående (inom 3 arbetsdagar) så att vi kan åtgärda det inträffade. Expeditionsavgift I vissa fall tillkommer en expeditionsavgift istället för fraktavgiften eller som en del av alla avgifter. Det framgår vid varje produkt vilke avgifter som finns i samband med leveranser. Samtliga avgifter syns i kassan. Ångerrätt Konsument har på sätt som lagen (2005:59) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal närmare anger, i vissa fall rätt att frånträda ett köp genom att till Kvalitetsvaruhuset lämna eller helst sända ett meddelande via mail om detta inom 14 dagar (eller i tillämpliga fall inom 7 arbetsdagar) från den dag konsumenten tog emot varan eller en väsentlig del av denna. Ångerrätt gäller INTE beställningsvaror som tas hem speciellt för kundens räkning. Ångerrätten är ej tillämplig för företag. Återsändande av vara sker med hänvisning till Distansavtalslagen vilket EJ ger kunden rätt att begära ersättning för fraktkostnader vid ångerköp. Produkten skall retureras väl emballerad och i sin originalförpackning. För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i väsentligt oförändrat skick. Varan bör förpackas väl, lämpligen i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör. Transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong. OBS. Du måste själv bekosta returporto. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav, dessa kommer ej att lösas ut. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar risken för varan vid returförsändelse! Vi åtar oss inget ansvar för transportskador till följd av dålig emballering vid retur. Med returen skall skickas en skriftlig beskrivning med följande uppgifter: - Ordernummer, kundnummer. - Anledning till returen. - Bankgiro/Postgiro/bankkonto nummer ( om du önskar pengarna tillbaka ) Utbetalning sker snarast inom ca 30 dagar efter mottagen och godkänd retur enligt villkor ovan. Frakten återbetalas inte vid ångerrätt. Vid köp från övriga EU länder än Sverige står beställaren för också för returfrakt vid ångerköp. Ångerrätt gäller INTE beställningsvaror som tas hem speciellt för kundens räkning och är ej tillämplig för företag. Ej utlöst försändelse Vid ej utlöst försändelse debiteras frakt tur och retur. Därutöver tillkommer en avgift för administration motsvarande 10% av ordervärdet dock minst 300 kr inklusive moms. Dessa avgifter avser att täcka de kostnader vi har haft i samband med att ordern expediteras, såsom lagerhållning, hantering, packning, emballage kostnader, återförsel av vara, värdeminskning m.m. Tvist Vid tvist mot privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamations Nämdens (ARN) rekommendationer. Force Majeure I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från Ambro Medias sida, som gör att Ambro Media ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att Ambro Media befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal. |